BAB 7
DARI SEGREGASI KE INTEGRASI
DARI SEGREGASI KE INTEGRASI
HASIL PEMBELAJARAN
•
1. Memahami kosep segregasi dan interasi
dalam konteks huungan etnik di Malaysia.
•
2. Menilai peranan kerajaan dalam
mengeratkan huungan etnik di Malaysia.
•
3. Menghargai peranan masyarakat dan NGO
dalam konteks hubungan etnik di Malaysia.
Segregasi – pemisahan
atau pengasingan antara satu kumpulan etnik dengan kumpulan etnik yang lain
Integrasi – proses
penyesuaian bersama pelbagai kebudayaan dan ciri-ciri sosial yang dapat
diterima oleh semua kelompok etnik
FAKTOR MEMPENGARUHI HUBUNGAN ETNIK
•
Dasar Pecah dan Perintah British
•
Pengenalan
kaum mengikut fungsi ekonomi
•
Sistem
pendidikan berlainan mengikut kaum
•
Pertubuhan
berasaskan kaum
•
Penjajahan
Jepun
•
Politik
perkauman
•
Jurang
ekonomi
•
Sikap
negatif masyarakat
•
Perkauman
•
Etnosentrisme
•
Kejahilan
tentang kumpulan etnik lain
•
Proses
kemasyarakatan trbatas dalam kumpulan etnik sendiri
•
Politik
perkauman
•
Perbezaan
sosio-ekonomi
•
Perbezaan
kebudayaan
•
Segregasi
atau pemisahan fizikal
Peranan Kerajaan
•
MAGERAN
•
JPNIN
•
Dasa-dasar
Kerajaan
•
a. Dasar Pendidikan Kebangsaan
•
b. Dasar Kebudayaan Kebangsaan
•
c. Dasar Ekonomi Baru
•
d. Dasar Pembangunan Negara
•
e. Dasar Wawasan Negara
•
f. Dasar Sosial Negara
•
g. Wawasan 2020
PERKEMBANGAN DASAR PENDIDIKAN NEGARA
•
Penyata
Barnes 1950
•
Penyata
Fenn-Wu 1951
•
Ordinan
Pelajaran 1952
•
Laporan
Woodhead 1955 (Sabah dan Sarawak)
Penyata Razak diluluskan pada 16 Mei 1956
–
Sediakan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
–
Pastikan bahasa dan budaya lain dipelihara
–
Lahirkan perpaduan antara kaum
–
Mewujudkan masyarakat yang berdisiplin, terlatih,
bertoleransi, liberal dan progresif.
–
Sediakan sistem pengurusan pendidikan yang berkesan
–
Jemaah Nazir persekutuan diadakan
–
Jawatankuasa Pendidikan ditubuhkan pada 1958 oleh
Tun Abdul Razak
–
Perlaksanaan Dasar Pendidikan Tanah Melayu berdasarkan
Penyata Razak
–
Penyata
Razak diluluskan oleh Majlis Perundangan Persekutuan pada 7 Mac 1957 dan
dikuatkuasakan sebagai Ordinan Pelajaran 1957
Ordinan Pelajaran 1957
•
Laporan Razak dikaji semula pada 1959 oleh
jawatankuasa diketuai oleh Abdul Rahman Talib
SYOR-SYOR LAPORAN RAHMAN TALIB
•
Bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar di sekolah
dan universiti
•
Pelajaran percuma untuk sekolah rendah kebangsaan
•
Kelas peralihan untuk pelajar sekolah vernakular
yang bertukar ke sekolah menengah aliran Melayu
•
Pelajaran vokasional diperkenalkan
Akta Pelajaran 1961
•
Sekolah
rendah percuma
•
Sekolah
rendah kebangsaan dan sekolah jenis kebangsaan
•
Bahasa
melayu sebagai bahasa peperiksaan SRP dan SPM
•
Pendidikan
aneka jurusan: perdagangan , sains pertanian dan sains perusahaan
•
Dasar
Pendidikan Kebangsaan 1961
•
Digubal
berdasarkan Laporan Razak 1956 dan Laporan Rahman Talib 1960
DASAR PENDIDIKAN KEBANGSAAN 1961
STRATEGI
•
Sediakan kurikulum yang sama
•
Wajibkan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar
•
Gunakan buku-buku teks berlatarkan Malaysia
•
Perluaskan pendidikan vokasional dan teknikal
•
Sediakan KBSR berasaskan 3M
•
Sediakan KBSM
yang menekankan persepaduan antara unsur2 intelektual, rohani, emosi dan
jasmani
•
Sistem
Pendidikan Aneka Jurusan
PENCAPAIAN DASAR PENDIDIKAN NEGARA
•
Melahirkan
tenaga kerja mahir
•
Menurunkan
kadar kemiskinan
•
Reformasikan
pendidikan
•
Mengurangkan
jurang pengenalan pekerjaan
•
Kesedaran
kebangsaan Malaysia boleh dirasai
•
Penguasaan
Bahasa Melayu memuaskan
•
Dapat
meningkatkan pendapatan golongan miskin
Kepentingan
•
Meningkatkan
pembangunan sosio ekonomi dan politi.
•
Memerlukan
perancangan yang rapi.
•
Tiada
kemajuan semenjak merdeka.
•
Kesedaran
dan kefahaman mengenai kebudayaan
rendah.
•
Penekanan
hanya kepada kemajuan ekonomi.
Prinsip Dasar Kebudayaan Kebangsaan
•
Beteras
kepada kebudayaan rakyat asal rantau ini
•
Unsur-unsur
kebudayaan lain yang sesuai dan wajar
•
Islam
menjadi unsur yang penting dalam pembentukan kebudayaan kebangsaan
Perlaksanaan
•
Pemeliharaan
melalui penyelidikan
•
Komunikasi
ke aras kesedaran kebangsaan dan kenegaraan
•
Tinggikan
taraf dan mutu kesenian
Pencapaian
•
Perpaduan
rakyat melalui perayaan bersama
•
Nilai-nilai
Islam diserapkan dalam pentadbiran dan kehidupan
•
Kesenian
dan kebudayaan dalam perayaan
•
Pertunjukan
seni budaya Malaysia
•
Warisan
kesenian dipelihara
•
Kejayaan
mempromosikan kesenian
•
Kongres
Kebudayaan Kebangsaan pada tahun 1971
•
Muzium
Negara
•
Istana
Budaya
•
Perbadanan
Kemajuan Kraftangan Malaysia
•
Balai
Seni Lukis Negara
•
Perbadanan
Filem Nasional
•
Mini
Malaysia di Melaka
Dasar Penerapan Nilai-nilai Islam Dalam Pentadbiran
•
Untuk
menerapkan sikap bekerja positif dan melahirkan pentadbiran cekap dan berkesan
untuk meningkatkan poduktiviti dan perkhidmatan yang memuaskan
•
Mesti
mempunyai nilai-nilai: amanah, dedikasi, disiplin, bersih, tanggungjawab,
sederhana, kerjsama, syukur, ikhlas, tekun, berbudi mulia
•
Objektif
•
Menanam
sifat dan semangat cint akan nilai-nilai suci Islam.
•
Menghormati
kebaikan danmembenci keburukan
•
Menghapuskan
sikap ang negatif dalam menjalankan tugas yang diamanahkan
•
Menghasilkan
perkhidmatan yang bermutu
•
Melatih
diri dengan disiplin
•
Menjalankan
tugas dengan penuh amanah dan dedikasi
Strategi
•
Mula
dengan penumpuan kepada anggota perkhidmatan awam
•
Jentera
pentadbiran mesti dikemaskini dahulu sserta dibentuk berdasarkan nilai-nilai
yang positif
•
Penerangan
dan penjelasan dasar, dan teladan pegawai dan pujukan
DASAR PEMBANGUNAN NEGARA
•
Rancangan
Lima Tahun
•
Dasar
ekonomi baru
•
Bumiputera
dengan bukan bumiputera
•
Desa
dengan bandar
•
Negeri2
Pantai Barat dengan Pantai Timur.
•
Negeri2
di Semenanjung dengan Sabah dan Sarawak
MATLAMAT
•
Membasmi
kemiskinan
•
Menyusun
semula masyarakat
STRATEGI DASAR EKONOMI BARU
•
Meningkatkan
produktiviti dan pendapatan golongan miskin desa melalui pembukaan tanah baru
dan penempatan petani
•
Mewujudkan
lebih banyak peluang2 pekerjaan di sektor perkilangan
•
Memperbaiki
infrastruktur
•
Membaiki
kemudahan awam
•
Meluaskan
peluang2 pekerjaan
•
Menggalakkan
penglibatan semua kaum dalam semua jenis aktiviti
•
Memodenkan
suasana hidup luar bandar
KEJAYAAN DASAR EKONOMI BARU
•
Purata
pertumbuhan ekonomi negara 6.7%.
•
KDNK
RM21,548juta(1970)–RM59,155 juta (1990).
•
Pendapatan
perkapita RM1,109(1970)-RM6,180(1990)
•
Kadar
kemiskinan 42.4%(1976)-17.1%(1990).
•
Kadar
kemiskinan luar bandar 50.9%(1976)-21.8%(1990)
•
Hak
milik modal saham bumiputera 2.4%(1970)-20.3% (1990).
KELEMAHAN DASAR EKONOMI BARU
•
Bilangan
bumiputera dalam sektor moden (profesional dan pengurusan) masih rendah.
DASAR WAWASAN NEGARA
•
1.
Menggabungkan teras kritikal dasar pembangunan yang lepas, iaitu Dasar Ekonomi
Baru dan Dasar Pembangunan Nasional dengan objektif utama mencapai perpaduan
nasional.
•
2.
Pembasmian kemiskinan tanpa mengira kaum, penyusunan semula masyarakat dan
pembangunan yang seimbang masih menjadi strategi utama.
•
3.
Berpandu kepada cabaran strategik Wawasan 2020 yang menyediakan hala tuju
kepada Malaysia untuk menjadi negara maju sepenuhnya menjelang 2020.
•
4.
Merupakan gabungan semua usaha pembangunan yang lepas dengan tujuan mewujudkan
Bangsa Malaysia yang bersatu padu,progresif dan makmur yang dapat hidup dalam
suasana harmoni dan ikatan perkongsian yang saksama.
•
5.
Untuk menjadi sebuah negara maju sepenuhnya mengikut acuan sendiri, penekanan
juga akan diberi kepada membina negara yang berdaya tahan dan berdaya saing
serta masyarakat yang bersatu padu dan saksama untuk memastikan perpaduan dan
kestabilan sosial.
TERAS KRITIKAL DASAR WAWASAN
•
1. Membina bangsa yang berdaya tahan dengan memupuk
perpaduan, menyemarakkan semangat patriotik, membentuk kematangan politik,
membina masyarakat supaya lebih bertolak ansur dan penyayang yang tersemat
dengan nilai positif serta meningkatkan kualiti hidup dan keutuhan ekonomi;
•
2. Menggalakkan pewujudan masyarakat yang saksama melalui
pembasmian kemiskinan dan pengurangan ketidakseimbangan di kalangan dan di
dalam kumpulan etnik serta wilayah
•
3. Mengekalkan pertumbuhan ekonomi yang tinggi dengan
memperkukuhkan sumber pertumbuhan, institusi kewangan dan korporat serta
pengurusan ekonomi makro;
•
4. Mempertingkatkan daya saing untuk menghadapi cabaran
globalisasi danliberalisasi
•
5. Membangunkan ekonomi berasaskan pengetahuan sebagai satu
langkah strategik untuk meningkatkan nilai ditambah bagi semua sektor ekonomi
dan mengoptimumkan daya pemikiran rakyat;
•
6. Mengukuhkan pembangunan sumber manusia untuk
menghasilkan tenaga kerja yang cekap, produktif dan berpengetahuan
•
7. Meneruskan pembangunan alam sekitar yang mampan untuk
meneguhkan pertumbuhan jangka panjang
Wawasan 2020
•
Datuk
Dr Seri Mahathir Mohamad telah kemukakan mengenai Wawasan 2020 dalam kertas
kerja bertajuk “Malaysia, Melangkah Ke Hadapan” dalam Majlis Pedagangan
Malaysia di KL 28 Feb 1991.
•
Malaysia
diharap menjadi negara maju sepenuhnya menjelang 2020.
•
Malaysia
maju menurut acuan negara sendiri.
•
Maju
sepenuhnya dalam semua bidang dengan mengambil kira perpaduan nasional dan
sosial atau disebut sebagai Pembangunan Seimbang.
•
Berkait
rapat : RRJPII, DPN, RML6 dan 7.
9 CABARAN
Cabaran 1:Membina
bangsa Malaysia yang bersatu padu
Ciri-ciri
•
Menjadikan
Malaysia sebuah negara yang aman.
•
Berintegrasi
di peringkat negeri.
•
Wujud
integrasi kaum.
•
Bekerjasama
antara kaum .
•
Setia
dan dedikasi terhadap negara.
•
Cabaran
1
Strategi:
•
Sekolah
Wawasan, iaitu perrkongsian kemudahan antara sekolah kebangsaan dengan sekolah
jenis kebangsaan diperkenalkan.
•
Program
Khidmat Negara diperkenalkan kepada remaja berumur 18 tahun untuk memupuk
semangat patriotik, selain semangat perpaduan.
•
Program
khidmat negara
Cabaran 2: Membina masyarakat berjiwa bebas, tenteram dan berkeyakinan
Ciri-ciri:
•
Rakyat
Malaysia diharapkan berjiwa bebas,
•
Tenteram
•
Berkeyakinan
terhadap keupayaan diri.
•
Gagah
menghadapi pelbagai cabaran.
•
Tidak
mengalah kepada sesiapa.
•
Strategi: malaysia boleh
•
Datin
Paduka Sharifah Mazlina
•
Dr Sheikh Muszaphar
Shukor
•
Datuk
azhar mansor
•
Mohanadas Nagappan dan
M. Magendran
•
Datuk
Nicole David
•
Datuk
Lee Chong Wei
•
Kereta
nasional
Cabaran 3: Masyarakat demokratik yang matang
Ciri-ciri:
•
Melahirkan
mayarakat Malaysia yang mengamalkan satu bentuk persefahaman yang matang.
•
Mengamalkan
demokrasi.
Strategi:
•
Majlis
Perundingan Ekonomi (MAPEN) yang merupakan forum untuk perbincangan pendapat
rakyat berkenaan dasar ekonomi diperkenalkan kerajaan.
Cabaran 4: Mewujudkan masyarakat yang bermoral dan beretika
Ciri-ciri:
•
Rakyat
Malaysia memiliki nilai kukuh dalam agama.
•
Nilai
moral dan etika yang tinggi.
Strategi:
•
Penekanan
mata pelajaran Pendidikan Moral dan Pendidikan Islam terhadap pelajar.
•
Strategi:
pendidikan islam dan moral
Cabaran 5: Mewujudkan masyarakat yang matang, liberal
dan bertoleransi
Ciri-ciri:
•
Mewujudkan
masyarakat yan liberal dan bertolak ansur.
•
Bebas
mengamal adat dan kebudayaan tersendiri.
•
Mementingkan
kesetiaan kepada negara kita.
•
Strategi:
citrawarna
Cabaran 6: Membina
masyarakat yang maju dan saintifik
Ciri-ciri:
•
Mewujudkan
masyarakat yang memiliki daya perubahan tinggi.
•
Menyumbang
kepada kemajuan sains dan teknologi masa depan.
Strategi:
•
Mengadakan Koridor Raya Multimedia ( MSC).
•
Program Sekolah Bestari.
•
Mata pelajaran teknologi maklumat (untuk SPM_)
•
Bidang teknik dan vokasional.
•
Menggalakkan penyelidikan dan pembangunan (P&P)
•
Measat
3
Cabaran 7: Mewujudkan
masyarakat dan budaya penyayang
Ciri-ciri:
•
Mewujudkan
masyarakat yang mengutamakan budaya penyayang iaitu : kepentingan masyarakat
lebih diutamakan.
•
Mementingkan
kebajikan semua insan.
•
Mempunyai sistem kekeluargaan yang kukuh.
•
Bersamamu
tv3
•
Talian
nur kasih
•
Kempen
rumahku syurgaku
•
Kempen
budi bahasa budaya kita
Cabaran 8: Menjamin
masyarakat yang adil dan saksama ekonominya
Ciri-ciri:
Ò Masyarakat yan melaksanakan pengagihan kekayaan negara secara adil dan
saksama.
Ò Perkongsian dalam bidang ekonomi.
Ò Tidak wujud pengenalan kaum mengikut fungsi ekonomi.
Strategi:
Ò Pembangunan Masyarakat Perdagangan dan Perindutrian Bumiputera (MPPB).
Cabaran 9: Memupuk
dan membina masyarakat makmur
Ciri-ciri:
•
Mewujudkan
masyarakat makmur dan mempunyai ekonomi berdaya saing
•
Dinamik
•
Kental
•
Cabaran
9
Strategi:
•
Penggunaan
gentian optik oleh Telekom Malaysia.
•
Sistem
LRT (Light Railway Transit) dan Monorel.
•
Sistem
rangkaian pengangkutan bertaraf dunia
•
klcc
•
Kl
tower
•
klia
•
lrt
9 CABARAN
•
Cabaran
1:Membina bangsa Malaysia yang bersatu padu
•
Cabaran
2: Membina masyarakat berjiwa bebas,
tenteram dan berkeyakinan
•
Cabaran
3: Masyarakat demokratik yang matang
•
Cabaran
4: Mewujudkan masyarakat yang
bermoral dan beretika
•
Cabaran
5: Mewujudkan masyarakat yang matang, liberal dan bertoleransi
•
Cabaran 6: Membina masyarakat yang maju dan saintifik
•
Cabaran
7: Mewujudkan masyarakat dan budaya penyayang
•
Cabaran
8: Menjamin masyarakat yang adil dan saksama ekonominya
•
Cabaran
9: Memupuk dan membina masyarakat makmur
•
Pelan
Tindakan JPNIN (Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional) melalui Pelan
Tindakan Perpaduan dan Integrasi Nasional 2005-2010 telah merancang
mempertingkatkan perpaduan dan integrasi nasional melalui strategi-strategi:
STRATEGI
Strategi Persefahaman Politik
•
i. Sistem kerajaan persekutuan
•
ii. Demokrasi berparllimen
•
iii. Raja berperlembagaan
•
iv. Kedudukan raja-raja Melayu
•
v. Bahasa kebangasaan
•
vi. Hak mengamalkan agama masing-masing
•
vii. Hak asasi rakyat
•
viii. Kedudukan istimewa kaum bumiputera dan
peribumi
•
ix. Lambing-lambang Negara
•
x. Pembahagian kuasa dan tanggungjawag
antara kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri.
•
Strategi
Keseimbangan Ekonomi
•
Strategi
Sistem Pendidikan
•
Strategi
Penggunaan Bahasa Kebangsaan
•
Strategi
Kepercayaan Agama
•
Strategi
Kebudayaan
Prinsip Dasar Kebudayaan
•
1. Berteraskan kebudayaan rakyat asal
rantau
•
2. Unsur-unsur kebudayaan lain diterima
•
3. Islam menjadi unsur penting
Strategi
•
Strategi
Integrasi Wilayah
•
Strategi
Keselamatan
•
Strategi
Pembangunan Kawasan
•
Strategi
Penggunaan Tenaga Manusia
•
Strategi
Media Massa
•
Strategi
Kesukanan
•
Strategi
Perpaduan dan Pertubuhan Sukarela
•
Strategi
Penyelidikan dan Penerbitan Bahan Bacaan
•
Strategi
Pemantauan Isu-isu Semasa dan Konflik
•
Strategi
Penubuhan Panel Penasihat Perpaduan Negara (PANEL) dan Jawatankuasa Penasihat
Perpaduan Peringkat Negeri (JKPPN)
•
Strategi
Program dan Aktiviti Perpaduan
•
Memperkasakan
Sekolah Kebangsaan
•
Memperkasakan
Sekolah Wawasan
•
Memperkenalkan
Program Latihan Khidmat Negara (PLKN)
PERANAN MASYARAKAT DALAM KONTEKS HUBUNGAN ETNIK
•
Rukun
Tetangga
•
Rumah
terbuka
•
Penerimaan
Budaya
•
Program
di Institusi Pengajian Tinggi (IPT)
•
Peranan
NGO
–
Multinational
Corporation (MNC)
–
YTL
Corporation
–
Lion
Group
–
Maxis
–
Berjaya
Group
KESIMPULAN
•
Usaha
ke arah mewujudkan integrasi etnik di Malaysia perlu melibatkan pelbagai pihak
dan tidak seharusnya diserahan kepda pihak kerajaan semata-mata.
No comments:
Post a Comment