Bab 7

BAB 7
DARI SEGREGASI KE INTEGRASI

HASIL PEMBELAJARAN
       1.         Memahami kosep segregasi dan interasi dalam konteks huungan etnik di Malaysia.
       2.         Menilai peranan kerajaan dalam mengeratkan huungan etnik di Malaysia.
       3.         Menghargai peranan masyarakat dan NGO dalam konteks hubungan etnik di Malaysia.

Segregasi – pemisahan atau pengasingan antara satu kumpulan etnik dengan kumpulan etnik yang lain
Integrasi – proses penyesuaian bersama pelbagai kebudayaan dan ciri-ciri sosial yang dapat diterima oleh semua kelompok etnik

FAKTOR MEMPENGARUHI HUBUNGAN ETNIK
       Dasar Pecah dan Perintah British
       Pengenalan kaum mengikut fungsi ekonomi
       Sistem pendidikan berlainan mengikut kaum
       Pertubuhan berasaskan kaum
       Penjajahan Jepun
       Politik perkauman
       Jurang ekonomi
       Sikap negatif masyarakat
       Perkauman
       Etnosentrisme
       Kejahilan tentang kumpulan etnik lain
       Proses kemasyarakatan trbatas dalam kumpulan etnik sendiri
       Politik perkauman
       Perbezaan sosio-ekonomi
       Perbezaan kebudayaan
       Segregasi atau pemisahan fizikal

Peranan Kerajaan
       MAGERAN
       JPNIN
       Dasa-dasar Kerajaan
       a.         Dasar Pendidikan Kebangsaan
       b.         Dasar Kebudayaan Kebangsaan
       c.         Dasar Ekonomi Baru
       d.         Dasar Pembangunan Negara
       e.         Dasar Wawasan Negara
       f.          Dasar Sosial Negara
       g.         Wawasan 2020

PERKEMBANGAN DASAR PENDIDIKAN NEGARA
       Penyata Barnes 1950
       Penyata Fenn-Wu 1951
       Ordinan Pelajaran 1952
       Laporan Woodhead 1955 (Sabah dan Sarawak)

Penyata Razak diluluskan     pada 16 Mei 1956
      Sediakan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
      Pastikan bahasa dan budaya lain dipelihara            
      Lahirkan perpaduan antara kaum
      Mewujudkan masyarakat yang berdisiplin, terlatih, bertoleransi, liberal dan progresif.
      Sediakan sistem pengurusan pendidikan yang berkesan
      Jemaah Nazir persekutuan diadakan
      Jawatankuasa Pendidikan ditubuhkan pada 1958 oleh Tun Abdul Razak
      Perlaksanaan Dasar Pendidikan Tanah Melayu berdasarkan Penyata Razak          
      Penyata Razak diluluskan oleh Majlis Perundangan Persekutuan pada 7 Mac 1957 dan dikuatkuasakan sebagai Ordinan Pelajaran 1957

Ordinan Pelajaran 1957
       Laporan Razak dikaji semula pada 1959 oleh jawatankuasa diketuai oleh Abdul Rahman Talib

SYOR-SYOR LAPORAN RAHMAN TALIB
       Bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar di sekolah dan universiti
       Pelajaran percuma untuk sekolah rendah kebangsaan
       Kelas peralihan untuk pelajar sekolah vernakular yang bertukar ke sekolah menengah aliran Melayu
       Pelajaran vokasional diperkenalkan

Akta Pelajaran 1961
       Sekolah rendah percuma
       Sekolah rendah kebangsaan dan sekolah jenis kebangsaan
       Bahasa melayu sebagai bahasa peperiksaan SRP dan SPM
       Pendidikan aneka jurusan: perdagangan , sains pertanian dan sains perusahaan
       Dasar Pendidikan Kebangsaan 1961
       Digubal berdasarkan Laporan Razak 1956 dan Laporan Rahman Talib 1960

DASAR PENDIDIKAN KEBANGSAAN 1961

STRATEGI
       Sediakan kurikulum yang sama
       Wajibkan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar
       Gunakan buku-buku teks berlatarkan Malaysia
       Perluaskan pendidikan vokasional dan teknikal
       Sediakan KBSR berasaskan 3M
       Sediakan  KBSM yang menekankan persepaduan antara unsur2 intelektual, rohani, emosi dan jasmani
       Sistem Pendidikan Aneka Jurusan

PENCAPAIAN DASAR PENDIDIKAN NEGARA
       Melahirkan tenaga kerja mahir
       Menurunkan kadar kemiskinan
       Reformasikan pendidikan
       Mengurangkan jurang pengenalan pekerjaan
       Kesedaran kebangsaan Malaysia boleh dirasai
       Penguasaan Bahasa Melayu memuaskan
       Dapat meningkatkan pendapatan golongan miskin

Kepentingan
       Meningkatkan pembangunan sosio ekonomi dan politi.
       Memerlukan perancangan yang rapi.
       Tiada kemajuan semenjak merdeka.
       Kesedaran dan kefahaman mengenai kebudayaan  rendah.
       Penekanan hanya kepada kemajuan ekonomi.

Prinsip Dasar Kebudayaan Kebangsaan
       Beteras kepada kebudayaan rakyat asal rantau ini
       Unsur-unsur kebudayaan lain yang sesuai dan wajar
       Islam menjadi unsur yang penting dalam pembentukan kebudayaan kebangsaan

Perlaksanaan
       Pemeliharaan melalui penyelidikan
       Komunikasi ke aras kesedaran kebangsaan dan kenegaraan
       Tinggikan taraf dan mutu kesenian

Pencapaian
       Perpaduan rakyat melalui perayaan bersama
       Nilai-nilai Islam diserapkan dalam pentadbiran dan kehidupan
       Kesenian dan kebudayaan dalam perayaan
       Pertunjukan seni budaya Malaysia
       Warisan kesenian dipelihara
       Kejayaan mempromosikan  kesenian
       Kongres Kebudayaan Kebangsaan pada tahun 1971
       Muzium Negara
       Istana Budaya
       Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia
       Balai Seni Lukis Negara
       Perbadanan Filem Nasional
       Mini Malaysia di Melaka

Dasar Penerapan Nilai-nilai Islam Dalam Pentadbiran
       Untuk menerapkan sikap bekerja positif dan melahirkan pentadbiran cekap dan berkesan untuk meningkatkan poduktiviti dan perkhidmatan yang memuaskan
       Mesti mempunyai nilai-nilai: amanah, dedikasi, disiplin, bersih, tanggungjawab, sederhana, kerjsama, syukur, ikhlas, tekun, berbudi mulia
       Objektif
       Menanam sifat dan semangat cint akan nilai-nilai suci Islam.
       Menghormati kebaikan danmembenci keburukan
       Menghapuskan sikap ang negatif dalam menjalankan tugas yang diamanahkan
       Menghasilkan perkhidmatan yang bermutu
       Melatih diri dengan disiplin
       Menjalankan tugas dengan penuh amanah dan dedikasi

Strategi
       Mula dengan penumpuan kepada anggota perkhidmatan awam
       Jentera pentadbiran mesti dikemaskini dahulu sserta dibentuk berdasarkan nilai-nilai yang positif
       Penerangan dan penjelasan dasar, dan teladan pegawai dan pujukan

DASAR PEMBANGUNAN NEGARA
       Rancangan Lima Tahun
       Dasar ekonomi baru
       Bumiputera dengan bukan bumiputera
       Desa dengan bandar
       Negeri2 Pantai Barat dengan Pantai Timur.
       Negeri2 di Semenanjung dengan Sabah dan Sarawak

MATLAMAT
       Membasmi kemiskinan
       Menyusun semula masyarakat

STRATEGI DASAR EKONOMI BARU
       Meningkatkan produktiviti dan pendapatan golongan miskin desa melalui pembukaan tanah baru dan penempatan petani
       Mewujudkan lebih banyak peluang2 pekerjaan di sektor perkilangan
       Memperbaiki infrastruktur
       Membaiki kemudahan awam
       Meluaskan peluang2 pekerjaan
       Menggalakkan penglibatan semua kaum dalam semua jenis aktiviti
       Memodenkan suasana hidup luar bandar

KEJAYAAN DASAR EKONOMI BARU
       Purata pertumbuhan ekonomi negara 6.7%.
       KDNK RM21,548juta(1970)–RM59,155 juta (1990).
       Pendapatan perkapita RM1,109(1970)-RM6,180(1990)
       Kadar kemiskinan 42.4%(1976)-17.1%(1990).
       Kadar kemiskinan luar bandar 50.9%(1976)-21.8%(1990)
       Hak milik modal saham bumiputera 2.4%(1970)-20.3% (1990).

KELEMAHAN DASAR EKONOMI BARU
       Bilangan bumiputera dalam sektor moden (profesional dan pengurusan) masih rendah.

DASAR WAWASAN NEGARA
       1. Menggabungkan teras kritikal dasar pembangunan yang lepas, iaitu Dasar Ekonomi Baru dan Dasar Pembangunan Nasional dengan objektif utama mencapai perpaduan nasional.
       2. Pembasmian kemiskinan tanpa mengira kaum, penyusunan semula masyarakat dan pembangunan yang seimbang masih menjadi strategi utama.
       3. Berpandu kepada cabaran strategik Wawasan 2020 yang menyediakan hala tuju kepada Malaysia untuk menjadi negara maju sepenuhnya menjelang 2020.
       4. Merupakan gabungan semua usaha pembangunan yang lepas dengan tujuan mewujudkan Bangsa Malaysia yang bersatu padu,progresif dan makmur yang dapat hidup dalam suasana harmoni dan ikatan perkongsian yang saksama.
       5. Untuk menjadi sebuah negara maju sepenuhnya mengikut acuan sendiri, penekanan juga akan diberi kepada membina negara yang berdaya tahan dan berdaya saing serta masyarakat yang bersatu padu dan saksama untuk memastikan perpaduan dan kestabilan sosial.

TERAS KRITIKAL DASAR WAWASAN
       1. Membina bangsa yang berdaya tahan dengan memupuk perpaduan, menyemarakkan semangat patriotik, membentuk kematangan politik, membina masyarakat supaya lebih bertolak ansur dan penyayang yang tersemat dengan nilai positif serta meningkatkan kualiti hidup dan keutuhan ekonomi;
       2. Menggalakkan pewujudan masyarakat yang saksama melalui pembasmian kemiskinan dan pengurangan ketidakseimbangan di kalangan dan di dalam kumpulan etnik serta wilayah
       3. Mengekalkan pertumbuhan ekonomi yang tinggi dengan memperkukuhkan sumber pertumbuhan, institusi kewangan dan korporat serta pengurusan ekonomi makro;
       4. Mempertingkatkan daya saing untuk menghadapi cabaran globalisasi danliberalisasi
       5. Membangunkan ekonomi berasaskan pengetahuan sebagai satu langkah strategik untuk meningkatkan nilai ditambah bagi semua sektor ekonomi dan mengoptimumkan daya pemikiran rakyat;
       6. Mengukuhkan pembangunan sumber manusia untuk menghasilkan tenaga kerja yang cekap, produktif dan berpengetahuan
       7. Meneruskan pembangunan alam sekitar yang mampan untuk meneguhkan pertumbuhan jangka panjang

Wawasan 2020
       Datuk Dr Seri Mahathir Mohamad telah kemukakan mengenai Wawasan 2020 dalam kertas kerja bertajuk “Malaysia, Melangkah Ke Hadapan” dalam Majlis Pedagangan Malaysia di KL 28 Feb 1991.
       Malaysia diharap menjadi negara maju sepenuhnya menjelang 2020.
       Malaysia maju menurut acuan negara sendiri.
       Maju sepenuhnya dalam semua bidang dengan mengambil kira perpaduan nasional dan sosial atau disebut sebagai Pembangunan Seimbang.
       Berkait rapat : RRJPII, DPN, RML6 dan 7.

9 CABARAN

Cabaran 1:Membina bangsa Malaysia yang bersatu padu
Ciri-ciri
       Menjadikan Malaysia sebuah negara yang aman.
       Berintegrasi di peringkat negeri.
       Wujud integrasi kaum.
       Bekerjasama antara kaum .
       Setia dan dedikasi terhadap negara.
       Cabaran 1
Strategi:
       Sekolah Wawasan, iaitu perrkongsian kemudahan antara sekolah kebangsaan dengan sekolah jenis kebangsaan diperkenalkan.
       Program Khidmat Negara diperkenalkan kepada remaja berumur 18 tahun untuk memupuk semangat patriotik, selain semangat perpaduan.
       Program khidmat negara

Cabaran 2: Membina masyarakat berjiwa bebas,  tenteram dan berkeyakinan

Ciri-ciri:
       Rakyat Malaysia diharapkan berjiwa bebas,
       Tenteram
       Berkeyakinan terhadap keupayaan diri.
       Gagah menghadapi pelbagai cabaran.
       Tidak mengalah kepada sesiapa.
       Strategi: malaysia boleh
       Datin Paduka Sharifah Mazlina
       Dr Sheikh Muszaphar Shukor
       Datuk azhar mansor
       Mohanadas Nagappan dan M. Magendran
       Datuk Nicole David
       Datuk Lee Chong Wei
       Kereta nasional

Cabaran 3: Masyarakat demokratik yang matang

Ciri-ciri:
       Melahirkan mayarakat Malaysia yang mengamalkan satu bentuk persefahaman yang matang.
       Mengamalkan demokrasi.

Strategi:
       Majlis Perundingan Ekonomi (MAPEN) yang merupakan forum untuk perbincangan pendapat rakyat berkenaan dasar ekonomi diperkenalkan kerajaan.

Cabaran 4: Mewujudkan masyarakat  yang bermoral dan beretika

Ciri-ciri:
       Rakyat Malaysia memiliki nilai kukuh dalam agama.
       Nilai moral dan etika yang tinggi.
Strategi:
       Penekanan mata pelajaran Pendidikan Moral dan Pendidikan Islam terhadap pelajar.
       Strategi: pendidikan islam dan moral


Cabaran 5: Mewujudkan masyarakat yang matang, liberal dan bertoleransi

Ciri-ciri:
       Mewujudkan masyarakat yan liberal dan bertolak ansur.
       Bebas mengamal adat dan kebudayaan tersendiri.
       Mementingkan kesetiaan kepada negara kita.
       Strategi: citrawarna

Cabaran 6: Membina masyarakat yang maju dan saintifik

Ciri-ciri:
       Mewujudkan masyarakat yang memiliki daya perubahan tinggi.
       Menyumbang kepada kemajuan sains dan teknologi masa depan.

Strategi:
       Mengadakan Koridor Raya Multimedia ( MSC).
       Program Sekolah Bestari.
       Mata pelajaran teknologi maklumat (untuk SPM_)
       Bidang teknik dan vokasional.
       Menggalakkan penyelidikan dan pembangunan (P&P)
       Measat 3

Cabaran 7: Mewujudkan masyarakat dan budaya penyayang

Ciri-ciri:
       Mewujudkan masyarakat yang mengutamakan budaya penyayang iaitu : kepentingan masyarakat lebih diutamakan.
       Mementingkan kebajikan semua insan.
       Mempunyai  sistem kekeluargaan yang kukuh.
       Bersamamu tv3
       Talian nur kasih
       Kempen rumahku syurgaku
       Kempen budi bahasa budaya kita

Cabaran 8: Menjamin masyarakat yang adil dan saksama ekonominya

Ciri-ciri:
Ò  Masyarakat yan melaksanakan pengagihan kekayaan negara secara adil dan saksama.
Ò  Perkongsian dalam bidang ekonomi.
Ò  Tidak wujud pengenalan kaum mengikut fungsi ekonomi.
Strategi:
Ò  Pembangunan Masyarakat Perdagangan dan Perindutrian Bumiputera (MPPB).

Cabaran 9: Memupuk dan membina masyarakat makmur

Ciri-ciri:
       Mewujudkan masyarakat makmur dan mempunyai ekonomi berdaya saing
       Dinamik
       Kental
       Cabaran 9
Strategi:
       Penggunaan gentian optik oleh Telekom Malaysia.
       Sistem LRT (Light Railway Transit) dan Monorel.
       Sistem rangkaian pengangkutan bertaraf dunia
       klcc
       Kl tower
       klia
       lrt

9 CABARAN
       Cabaran 1:Membina bangsa Malaysia yang bersatu padu
       Cabaran 2: Membina masyarakat berjiwa bebas,  tenteram dan berkeyakinan
       Cabaran 3: Masyarakat demokratik yang matang
       Cabaran 4: Mewujudkan masyarakat  yang bermoral dan beretika
       Cabaran 5: Mewujudkan masyarakat yang matang, liberal dan bertoleransi
       Cabaran 6: Membina masyarakat yang maju dan saintifik
       Cabaran 7: Mewujudkan masyarakat dan budaya penyayang
       Cabaran 8: Menjamin masyarakat yang adil dan saksama ekonominya
       Cabaran 9: Memupuk dan membina masyarakat makmur

       Pelan Tindakan JPNIN (Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional) melalui Pelan Tindakan Perpaduan dan Integrasi Nasional 2005-2010 telah merancang mempertingkatkan perpaduan dan integrasi nasional melalui strategi-strategi:

STRATEGI
Strategi Persefahaman Politik
       i.          Sistem kerajaan persekutuan
       ii.          Demokrasi berparllimen
       iii.         Raja berperlembagaan
       iv.         Kedudukan raja-raja Melayu
       v.         Bahasa kebangasaan
       vi.         Hak mengamalkan agama masing-masing
       vii.        Hak asasi rakyat
       viii.       Kedudukan istimewa kaum bumiputera dan peribumi
       ix.         Lambing-lambang Negara
       x.         Pembahagian kuasa dan tanggungjawag antara kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri.
       Strategi Keseimbangan Ekonomi
       Strategi Sistem Pendidikan
       Strategi Penggunaan Bahasa Kebangsaan
       Strategi Kepercayaan Agama
       Strategi Kebudayaan

Prinsip Dasar Kebudayaan
       1.         Berteraskan kebudayaan rakyat asal rantau
       2.         Unsur-unsur kebudayaan lain diterima
       3.         Islam menjadi unsur penting
Strategi
       Strategi Integrasi Wilayah
       Strategi Keselamatan
       Strategi Pembangunan Kawasan
       Strategi Penggunaan Tenaga Manusia
       Strategi Media Massa
       Strategi Kesukanan
       Strategi Perpaduan dan Pertubuhan Sukarela
       Strategi Penyelidikan dan Penerbitan Bahan Bacaan
       Strategi Pemantauan Isu-isu Semasa dan Konflik
       Strategi Penubuhan Panel Penasihat Perpaduan Negara (PANEL) dan Jawatankuasa Penasihat Perpaduan Peringkat Negeri (JKPPN)
       Strategi Program dan Aktiviti Perpaduan
       Memperkasakan Sekolah Kebangsaan
       Memperkasakan Sekolah Wawasan
       Memperkenalkan Program Latihan Khidmat Negara (PLKN)

PERANAN MASYARAKAT DALAM KONTEKS HUBUNGAN ETNIK
       Rukun Tetangga
       Rumah terbuka
       Penerimaan Budaya
       Program di Institusi Pengajian Tinggi (IPT)
       Peranan NGO
      Multinational Corporation (MNC)
      YTL Corporation
      Lion Group
      Maxis
      Berjaya Group

KESIMPULAN
       Usaha ke arah mewujudkan integrasi etnik di Malaysia perlu melibatkan pelbagai pihak dan tidak seharusnya diserahan kepda pihak kerajaan semata-mata.


No comments:

Post a Comment