BAB 9
PENGALAMAN HARIAN: MENJALIN KESEPADUAN DAN
MELAHIRKAN KEHARMONIAN
HASIL PEMBELAJARAN
• Mamahami kepelbagaian pengalaman harian yang
dapat menyatukan pelbagai etnik.
•
Memelihara nilai kepelbagaian sebagai teras
kesepaduan sosial.
•
Memperkuluh jati diri melalui kepelbagaian
pengalaman harian etnik.
PENGENALAN
•
Semua etnik menggunakan bahasa Melayu
•
Mereka saling bergantungan untuk memenuhi
keperluan kehidupan harian.
•
Lama kelamaan membentuk perpaduan.
•
Hubungan baik ini tidak melalui paksaan.
•
Dalam aspek makanan, kesenian dan media.
KEPELBAGAIAN MAKANAN ETNIK PEMANGKIN
PERPADUAN
• Dalam pelancongan, Malaysia sebagai destinasi
‘syurga makanan” dengan tema Malaysian Cuisines
•
Makanan Melayu – nasi lemak.
•
Makanan etnik Cina – mi sup, dim sum dan kuih
pau.
•
Makanan etnik India – rojak, capati dan tose.
•
Makanan etnik di Sabah dan Sarawak - umai,
ambuyat atau linut dan ayam pansuh
MAKANAN DAN RUANG SOSIAL DALAM KONTEKS
HUBUNGAN ETNIK
• Makanan boleh menyatupadukan dan juga
membahagi-bahagikan masyarakat bergantung kepada bentuk ruang sosial.
•
Cara makan dan makanan yang tidak boleh dimakan
oleh sesuatu etnik membentuk ruang sosial makanan:
•
1. ruang awam – tidak berkaitan dengan upacara
keagamaan dan boleh berkongsi bersama contohnya: Hari raya, Tahun Baru Cina dan
Deepavali
•
2. ruang bukan awam – berkaitan dengan acara
keagamaan contohnya: aqiqah di mana daging sembelihan tidak boleh diberikan
kepada orang bukan Islam.
PERANAN MAKANAN
•
Makanan menjadi simbol toleransi
•
Makanan menjadi simbol universal
•
Makanan menjadi simbol persahabatan
•
Makanan menjadi kesepaduan
KESENIAN PELBAGAI ETNIK DAN KESEPADUAN
SOSIAL
•
Kesepaduan sosial dapat dilihat dalam:
- · Proses penghasilan seni - Untuk menghasilkan karya memerlukan komposer muzik, penyanyi, jurutera bunyi, alatan muzik yang melibatkan kemahiran pelbagai etnik
- · Produk seni – karya muzik boleh dihasilkan oleh komposer, penulis lirik, gabungan penyanyi dari pelbagai etnik dan dinikmat oleh masyarakaat pelbagai etnik.
PERANAN LAGU
•
“Lagu Pergi”
•
Nyanyian
AIZAT yang memenangi Anugerah Juara Lagu
Ke-24 pada 2009
•
Dicipta
oleh Pete Teo orang Sabah
•
Lirik
digubah oleh Amran Omar
•
Iringan
alat muzik tradisional Cina “erhu” dimainkan oleh gadis Melayu bertudung
•
Dimulakan
dengan alat muzik tradisional India sitar
•
Lagu “Mahligai Permata”
•
Dimulakan dengan tarian kaum India diiringi dengan
muzik dari sitar sejenis alat muzik kaum
India.
•
Lagu P. Ramlee
PERANAN FILEM
•
15
filem pendek 2009 seperti Halal, Potong Saga, Chocolate, The Tree, House, The Son, Lumpur, Lollipop, One Future, GERHANA,
Meter,
Duit Kecil, Slovak Sling dan Healthy Paranoia dan filem-filem seperti Sepet,
Kongsi,
Estet,
Upin dan Ipin, yang mengisahkan kehidupan
seharian rakyat Malaysia
•
Iklan
Petronas menceritakan etnik India dan Cina datang membantu menghias rumah jiran Melayu sempena Hari
Raya.
•
Program
ulasan sukan BOLA@MAMAK di saluran sukan ASTRO SuperSport – pengulas sukan
terdiri daripada Melayu, Cina, India dan Serani
•
Sistem
Penerbangan Malaysia (MAS) menganjurkan pertandingan “Malaysia You Love
Contest” mencari idea tentang keunikan Malaysia
•
Filem “SINI ADA HANTU”
–
Diterbitkan oleh Gayatri Su-Lin Pillai
–
Jalan cerita ditulis dan diarahkan oleh James
Lee
–
Sinematografinyadiketuai oleh Lai Chee Kheong
–
Suntingan oleh Chiang Yan Shieh
–
Pelakon: Baki Zainal, Alvin Wong, Fasha Sandha,
Patrick Teoh, Mnao Maniam, Kuswadinata, Mandy Chen, Amerul Affendi, Pete Teo,
Eira Syazira
–
Mengisahkan berbagai hantu:
•
Hantu pokok pisang (hantu dalam etnik Melayu)
•
Hantu nombor ekor (hantu Cina)
•
Hantu Jepun
–
Diterbitkan oleh Syarikat Les Copaque Sdn Bhd
–
Staf: Tan Shiek Wei, Usamah, Zaid, Shafiq, Tan
Ying Sowk, Mohd Faiz dan Fuad Md Din
–
Muzik digubah oleh Yuri Wong
–
Kartun ini mendidik kanak-kanak untuk mengenal,
memahami dan menghormati kepelbagaian budaya
•
Contoh-contoh filem lain yang mempunyai unsur
perpaduan:
–
Bola Kampung
–
Filem Sepet
–
Filem Sepet
–
Filem Kongsi
PELUKIS BATIK BUKAN MELAYU
•
Chuah Thean Teng
–
Pelukis batik berketurunan Cina
–
Menggunakan corak batik dalam lukisan beliau
–
Subjek utama ialah kehidupan di perkampungan
Melayu
–
Berlatarbelakangkan negara Cina
–
Mendapak gelaran “ Bapa Lukisan Batik Moden
Malaysia”
•
Sam Karuna
–
Berketurunan India
–
Menggunakan batik sebagai medium dalam lukisan
beliau sejak 1970an
–
Membuka Pusat Lukisan Seni Halus batik Sam
Karuna
–
Juga memperkenalkan teknik ‘dyetik’ iaitu
penyatuan teknik tradisional dan baru
–
Mengajar pelbagai etnik - Melayu, Cina, India, Jepun dan Eropah
–
Chuah
Thean Teng
MEDIA DAN KESEPADUAN SOSIAL
•
Media cetak
–
Daripada sumber bertulis seperti surat khabar,
majalah, buku, novel
•
Media elektronik
–
Seperti tv, radio, internet, blog, telefon
bimbit
–
Tv lebih berkesan daripada media cetak kerana
memilikI audio dan visual
•
Peranan Televisyen
–
“1Malaysia – As OneWe Care” – iklan
dihasilkan oleh Syarikat Komunikasi TM menggambarkan situasi Malaysia yang
bersatu padu dan saling bantu membantu
•
Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan
juga telah menerbitkan iklan pesanan khidmat sosial yang berkaitan dengan
perpaduan
•
Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS)
menerbitkan iklan yang menceritakan perkahwinan campur yang dilakonkan oleh
kanak-kanak Melayu, Cina dan India
•
Perkembangan Teknologi Maklumat dan Komunikasi
(ICT)
•
Pelbagai menu – emel, chatting, blog, facebook,
twitter, skype, wifi, whatsapp,
•
Membina hubungan etnik melampaui batas masa,
jarak dan lokasi.
•
Berpeluang meneroka, mencari, mengenali dan
memahami maklumat tentang pelbagai etnik, agam dan budaya secara cepat dan mudah.
•
Kesedaran kepada perpaduan akan diterapkan
dengan lebih mudah jika media massa
memainkan peranan dengan jujur dan berkesan.
•
Peranan media massa boleh menguar-uarkan
semangat perpaduan antara etnik dalam kalangan masyarakat
KESIMPULAN
•
Rakyat wajar bersyukur kerana Negara Malaysia
tidak aman damai tidak seperti di negara lain yang sering bergolak menyebabkan
rakyatnya hidup dalam ketakutan.
•
Oleh itu perpaduan merupakan pelengkap kepada
keharmonian sesuai dengan imej Malaysia – Truly Asia.
Halalkan sy guna nota awk dari Bab 1-9 🙏🏻🙏🏻
ReplyDelete