BAB8
PEMERKASAAN PENDIDIKAN KE ARAH KESEPADUAN SOSIAL
HASIL PEMBELAJARAN
- Memahami perkembangan sistem pendidikan
vernakular di Malaysia
- Menghayati kepentingan sistem pendidikan
sebagai alat untuk memupuk perpaduan
- Menilai pendidikan ke arah kesepaduan
sosial
PENGENALAN
- Pendidikan merupakan asas penyatuan dalam
proses pembinaan negara bangsa dan dlaksanakan di Perancis, Amerika
Syarikat, Indonesia dan Thailand
- Namun di Malaysia terdapat Sistem
Pendidikan Vernakular atau jenis kebangsaan.
- Ia menggalakkan pemisahan kanak-kanak dari
etnik lain
- Sukar untuk mencapai kesepaduan sosial.
- Sekolah kebangsaan boleh mensosialisasikan
mereka dan membuatkan mereka mengamalkan sikap tolak ansur dan saling
memahami antara satu sama lain.
KOMUNITI CINA
- Penghijrahan Cina bermula abad ke3 Masihi.
- Confucius menekankan pendidikan dan harta
mampu mengubah nasib.
- Sebelum 1900 - pendidikan Cina klasik
- Bahasa pengantar, sukatan pelajaran dan
buku teks berdasarkan kepada negara Cina.
- Dibiayai oleh Persatuan Peniaga China dan
dilindungi oleh Persatuan Cina
- 1920an
- fahaman komunis meresap masuk ke Tanah Melayu menerusi sekolah
vernakular Cina.
- Oleh itu British menggubal Enakmen
Pendaftaran Sekolah untuk mengawal pendidikan vernakular Cina.
KOMUNITI INDIA
- Penghijrahan komuniti India pada 1880-1890
untuk memenuhi kehendak pasaran getah Brtish.
- British menyediakan sekolah vernakular
Tamil di estet.
- Bahasa Tamil menjadi bahasa pengantar,
sukatan pelajaran dan tenaga pengajar dari India.
- Kurang sambutan.
- Tidak berperluang memegang jawatan tinggi
dalam pentadbiran British.
SEKOLAH VERNAKULAR INGGERIS
- Bermula dengan Penang Free School 1816.
- Dikuasai oleh mubaligh Kristian dan bahasa
Inggeris sebagai bahasa pengantar.
- Komuniti Cina dan India di bandar dan
kelas atasan Melayu diberi keutamaan.
- Berpeluang melanjutkan pelajaran ke kolej
dan universiti.
- Berpeluang memegang jawatan tinggi dalam
pentadbiran Inggeris.
ERA PENJAJAHAN DI TANAH MELAYU (1800-1945)
- 4 bentuk pendidikan semasa penjajahan British:
- Pendidikan Inggeris
- Pendidikan vernakular Melayu
bawahan
- Pendidikan vernacular Cina
- Pendidikan vernacular India
- Ditubuhkan oleh Gabenor Cavenagh.
- Sekolah Verrnakular Melayu di Melaka,
Pulau Pinang dan Seberang Prai pada 1862.
- Perkara asas: Membaca, mengira, menulis
dan pertanian bagi memenuhi kehidupan luar bandar.
ERA PENJAJAHAN DI TANAH MELAYU (1800-1945)
- British memisahkan pelajar dengan
membenarkan bahasa ibunda sebagai bahasa pengantar
- Setiap etnik mempertahankan sistem
pendidikan vernakular
- Semasa pendudukan Jepun (1942-1945)
pendidikan Inggeris dan Cina disekat dan tidak mengganggu pendidikan Melay
- Melayu mundur dalam pendidikan sementara
etnik Cina boleh menyambung pelajaran ke peringkat menengah dan
universiti.
- Faktor Melayu kurang peluang pendidikan:
- Adat resam dan agama Islam -Elakkan
diajar oleh Mubaligh Kristian
- Sekolah di bandar
- Yuran tinggi
DASAR CHEESEMAN 1946
- Anti pati utama:
- Sekolah rendah percuma dan menggunakan
bahasa ibunda.
- Pendidikan Inggeris didedahkan di
peringkat rendah
- Pendidikan sama untuk golongan wanita
- Etnik Cina meminta diberi peluang sama
untuk memasuki sekolah Ingeris
- Gagal kerana kekurangan tenaga pengajar
untuk sekolah Inggeris
JAWATANKUASA CAR-SAUNDERS 1947
- Untuk merangka pendidikan tahap
universiti.
- Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar.
- Sukar dicapai kerana etnik Cina juga
mahukan bahasa mereka dilindungi.
- Golongan berpendidikan Melayu tradisi
menolak kerana tahap pendidikan masih rendah
- Sementara golongan Melayu berpendidikan
Inggeris setuju dan meminta diberi peluang dalam pentadbiran.
JAWATANKUASA HUBUNGAN ANTARA KAUM 1949
- Matlamat – untuk memupuk penyatuan dalam
masyarakat majmuk bagi membina sebuah negara bangsa baharu yang merdeka.
- Diwakili oleh Dato Onn Jaafar, Tan Cheng
Lock dan Thuraisingham
- Kaedah perpaduan:
- Bahasa Melayu dan bahasa Inggeris diajar
di sekolah
- Sekolah kebangsaan untuk menyatukan semua
kaum
- Bahasa ibunda masing-masing diajar
- Sukar dicapai kerana semua etnik masih
mempertahankan sistem pendidikan vernakular.
LAPORAN BARNES 1951
- Dipengerusikan oleh L.J. Barnes dari
Universiti Oxford.
- Matlamat – menyemak dan memperbaiki bentuk
pendidikan Melayu.
- Mencadangkan bahasa Melayu dan bahasa
Inggeris sebagai bahasa pengantar di sekolah rendah untuk memupuk
perpaduan.
- Sekolah vernakular dicadangkan dimansuhkan
digantikan dengan sekolah kebangsaan.
- Di peringkat menengah bahasa Inggeris sebagai
bahasa pengantar.
- Tidak berjaya kerana penentangan dari kaum
bukan Melayu.
LAPORAN FENN-WU 1951
- Dipengerusikan oleh:
- William P. Fenn – ahli Lembaga Amanah
Sekolah Tinggi Cina
- Wu The-Yao – pakar dari PBB.
- Tujuan – menyemak semula sistem pendidikan
komunti Cina
- Tiga usul mempertahankan sekolah cina
- Sekolah Cina tidak boleh
dihapuskan kerana bahasa Cina bahasa terbesar dunia
- Sekolah Cina tidak boleh memfokuskan pendidikan negara
Cina lagi
- Sentimen kuat mempertahankan
bahasa masing-masing menyulitkan usaha ke arah kesepaduan sosial.
ORDINAN PENDIDIKAN 1952
- Menetapkan bahasa Inggeris atau Bahasa
Melayu sebagai bahasa pengantar di sekolah rendah dan bahasa Inggeris
sebagai bahasa pengantar di sekolah menengah.
- Sekiranya lebih 15 pelajar bukan Melayu,
boleh guna bahasa ibunda.
- Tujuan menjadikan pendidikan sebagai usaha
kesepaduan sosial sukar kerana setiap etnik mahukan bahasa masing-masing
sebagai bahasa pengantar
LAPORAN RAZAK 1956
- Dijadikan sebagai Dasar Pendidikan
Pertama.
- Usul utama:
- Bahasa Melayu sebagai bahasa
pengantar di sekolah rendah dan menengah
- Sekolah jenis kebangsaan
menggunakan bahasa ibunda
- Menggunakan sukatan
pelajaran, sistem peperiksaan, latihan perguruan dan sistem nazir yang
sama
- Bahasa Melayu sebagai kursus
wajib
- Bahasa Melayu sebagai bahasa
pengantar di universiti
- Kerajaan bertolak ansur
mengekalkan penggunaan bahasa ibunda
LAPORAN RAHMAN TALIB 1960
- Dijadikan sebagai akta Pendidikan 1961
- Usul utama:
- Bahasa kebangsaan sebagai
bahasa pengantar di sekolah rendah, menengah dan universiti
- Seragamkan sistem peperiksaan
dan persekolahan
- Pendidikan teknik dan
vokasional diperkenalkan
- Pendidikan moral dan agama
ditekankan
SEKOLAH KEBANGSAAN DAN SEKOLAH VERNAKULAR
- Semuanya sama kecuali sukatan pelajaran
sekolah jenis lebih senang.
- Falsafah Pendidikan Negara - untuk
melahirkan pelajar seimbang dalam jasmani, emosi, rohani dan intelek.
- Ibubapa bebas menghantar anak ke mana-mana
sekolah
- Sudah ramai ibubapa Melayu menghantar anak
ke sekilah jenis dan ibubapa Cina dan India menghantar anak ke sekolah
kebangsaan.
- Sekolah kebangsaan menjadikan pelajar
lebih terbuka dan saling menghormati antara satu sama lain
- Thailand, Singapura dan Indonesia
mempunyai sekolah kebangsaan sahaja,
PENDIDIKAN MENENGAH
- Pelajar dari sekolah jenis kebangsaan
ditempatkan ke kelas peralihan di sekolah menengah kebangsaan selama
setahun untuk mengukuhkan penguasaan bahasa Melayu.
- Pendidikan Menengah Kebangsaan: Sekolah
Menengah Harian, Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan, Sekolah Berasrama
Penuh, Sekolah Kluster, Sekolah Teknik dan /vokasional, Sekolah Menengah
Agama, Sekolah Seni dan Sukan
- Sekolah Berasrama Penuh (SBP)
- MRSM beri kuota untuk pelajar bukan Melayu
untuk memberi peluang kepada proses integrasi:
- Mereka berinteraksi
- Mempelajari budaya dan
memahami hak etnik lain
- Persaingan sihat
- Memahami budaya pelajar
Melayu yang bersolat lima waktu sehari semalam
- Hormat rakan rakan Melayu
yang berpuasa
- Memahami tata cara atau
budaya pelajar bukan Melayu
SEKOLAH WAWASAN
- Iaitu sekolah awam berkongsi kemudahan
awam yang sama.
- Dua tiga sekolah rendah berlainan aliran ditempatkan
dalam kawasan yang sama.
- Malangnya tidak mendapat sambutan etnik
bukan Melayu kerana takut akan melunturkan penguasaan bahasa ibunda.
- Tujuan:
- Mewujudkan perpaduan
- Memupuk semangat integrasi
antara murid dari aliran berlainan
- Mewujudkan sifat toleransi
- Menggalakkan interaksi yang
maksimum melalui perkongsian kemudahan awam
- Contoh Sekolah Wawasan:
- Kompleks Sekolah Wawasan yang
telah beroperasi:
- Kompleks Sekolah Wawasan
Pekan Baru, Parit Buntar, Perak
- Kompleks Sekolah Wawasan Taman Aman, Alor Setar, Kedah
- Kompleks Sekolah Wawasan Tasik Permai, Pulau Pinang
- Kompleks Sekolah Wawasan USJ, Subang Jaya, Selangor
- Kompleks Sekolah Wawasan Pundut, Seri Manjung, Perak
PENDIDIKAN PRAUNIVERSITI
- Tingkatan enam selama 2 tahun dan pelajar
akan mengambil STPM
- Matrikulasi selama satu atau dua tahun dan
90% diperuntukkan kepada pelajar Melayu.
- Meritokrasi diperkenalkan selepas kuota
kemasukan universiti awam yang berdasarkan kaum dimansuhkan.
INSTITUSI PENGAJIAN TINGGI
- 20 Universiti Awam
- 22 Universiti Swasta
- 29 Kolej Universiti
- 324 Kolej Swasta
- (http://ms.wikipedia.org/wiki/Senarai_universiti_di_Malaysia)
5 Mei 2014
- Ruang untuk mereka bergaul dan
berinteraksi lebih luas dalam perbincangan menyiapkan tugasan dan aktivi
lain
CABARAN DALAM PENDIDIKAN DAN BAHASA
- Isu sekolah vernakular selalu menjadi
kontroversi.
- Dong Jiao Zong (bahasa Cina: 董教总) dikenali sebagai Gabungan Persekutuan
Pertubuhan Lembaga Sekolah-Sekolah Cina Malaysia[1] merupakan sebuah
persatuan yang menguruskan 60 Sekolah Tinggi Persendirian Cina di sekitar
Malaysia…mengatakan:
- Sekolah vernakular tidak
pernah mengakibatkan pergaduhan kaum
- Sekolah Cina pertingkatkan
daya saing negara di peringkat antarabangsa
- Pelajar Sekolah Cina lebih
mudah bergaul dengan etnik Melayu dari pelajar cina di sekolah kebangsaan
CABARAN DALAM PENDIDIKAN DAN BAHASA
- Tiga Rukun politik Cina:
- Mempertahankan pendidikan
Cina sama dengan perjuangan menegakkan Islam oleh orang Melayu.
- Mempertahankan penerbitan
akhbar Cina..paling banyak dibandingkan dengan akhbar bahasa lain
- Mempertahankan persatuan Cina
(huatuan) – 8000
- Persatuan guru-guru Cina di Kuala Lumpur
meminta bahasa Cina , bahasa Tamil, Bahasa Inggeris dan bahasa Melayu
diberi layanan sama dan disenaraikan sebagai bahasa rasmi dan pendidikan
cina hendak dijadikan sebagai satu daripada aliran pendidikan negara.
KOMITMEN KERAJAAN
- Datuk Seri Najib semasa menjadi Menteri
Pelajaran telah memansuhkan Akta Pelajaran 1961 Seksyen 21 (1B) yang
membolehkan menutup atau memansuhkan sekolah jenis kebangsaan pada tahun
1995 digantikan dengan Akta Pendidikan 1996 yang memperuntukkan bahasa
Melayu sebagai bahasa pengantar utama, kurikulum kebangsaan dan
peperiksaan yang sama.
- Khoo 2008 – sekolah vernakular pada
asalnya diwujudkan bagi membolehkan etnik Cina dan India belajar tentang
asal-usul negara mereka, tetapi hari ini mereka telah menjadi rakyat
Malaysia dan sepatutnya keadaan sedemikian tidak perlu diwujudkan lagi
- Ramon Navaratnam – kerajaan sepatutnya
mewujudkan satu sekolah sahaja iaitu sekolah kebangsaan dan penampilannya
menarik etnik Cina dan India.
KESIMPULAN
- Ramai berhujah bahawa kepelbagaian sebagai
satu kekuatan, namun telalu banyak perbezaan juga tidak membawa kepada
kebaikan.
- Kerajaan perlu mencari titik persamaan
untuk memenuhi matlamat gagasan 1 Malaysia.
- Persamaan itu hanya akan dapat dicapai
dengan memahami dan bekongsi matlamat wawsan negara dalam kalangan rakyat
dan diterajui oleh barisan kepemimpinan yang sentiasa berpegang kepada
slogan “rakyat didahulukan pencapaian diutamakan”.
No comments:
Post a Comment